Jak má vypadat příloha průzkum trhu ve 2. veřejné soutěži programu THÉTA 2: Jak popsat životní cyklus v daném odvětví / tržní podíl / charakteristiku konkurence?
Ve 2. veřejné soutěži programu THÉTA 2 v podprogramu 2 musí povinná příloha průzkum trhu u výsledků druhu Fprum, Fuzit, Gprot, Gfunk, P, R, Zpolop, Ztech obsahovat následující:
Životní cyklus v daném odvětví, tedy do jakého prostředí a za jakých podmínek vstupuje výstup/výsledek do vybraného odvětví (výrobek, služba, technologie apod.) přes všechny fáze – od zavedení do jeho produkce, přes odhad poptávky, po prodej/využití a jeho distribuci. Z těchto informací musí být zřejmé uplatnění výstupu/výsledku, přičemž tento nemusí mít vyloženě komerční využití, ale měl by mít vždy ekonomický přínos, např. vytvoření úspor, zvýšení technologické úrovně, nepřímé vlivy či jiné vyčíslitelné dopady. Tento odhad je důležitý pro hodnocení nejen konkurenceschopnosti výsledného řešení, ale i pro samotnou existenci výstupu/výsledku, který by po dokončení výzkumně – vývojové činnosti měl prokázat schopnost dlouhodobějšího trvání pro své uplatnění.
Dále doporučujeme uvést velikost trhu, na který uchazeč míří a jakou část trhu plánuje svým řešením získat (odhadnutí počtu potenciálních zákazníků). Velikost trhu představuje převážně odhad, který vychází z veřejně dostupných zdrojů (např. podle největších producentů – z výročních zpráv), z terénního sběru dat a či jiné metody odhadu předpokládané poptávky, na kterou cílí.
Velmi důležitá je charakteristika konkurence, a to i v případě jedná-li se o novinku na trhu, kdy doporučujeme uvést takzvané substituční produkty, které uchazeč svým řešením nahrazuje, které jsou případně podobné a které tvoří určitý trh (tedy popis aktuálního stavu, jak se daná problematika řeší a co nového přináší uchazečem navrhované řešení). Charakteristika konkurence (případně alespoň substitučních produktů v případě novinky na trhu) společně s cenovou politikou umožní hodnotiteli vyhodnotit schopnost uplatnění, případně komercializace výstupu/výsledku.
V rámci hodnoticího kritéria č. 5 Relevance výsledků projektu, musí být hodnotiteli z průzkumu trhu jasné komerční předpoklady, předpokládané ekonomické přínosy a uplatnitelnost výstupů/výsledků výzkumu na trhu. Z popisu uplatnitelnosti by mělo být zřejmé, při jaké své činnosti uživatel daný výsledek uplatní. Jeho role při uplatnění výsledků musí být smysluplná a být v návrhu projektu přesvědčivě popsána.
Volba designu průzkumu trhu, metody, způsobu sběru dat či samotné analýzy je na samotném uchazeči. Z interpretace průzkumu trhu by měl být zřejmý maximálně možný tržní potenciál pro uplatnění výsledku.